صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة
النتائج 6 إلى 10 من 31

غياب الزوج ودمار المرأه والاولاد

افتراضي رد: غياب الزوج ودمار المرأه والاولاد

انتي تحكين نفس حكياتي بس مع بعض التغيرات

مشكووووووووووووورة

افتراضي رد: غياب الزوج ودمار المرأه والاولادوعلي
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alidbj مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
    اولا-اختى الكريمه لازم تعرفى ان زوجك يسافر ويشقى ويتعب عشن يوفر طلباتك وطبات ابنائك وليس لغايه الفسحه واعلمى ان زوجك هو جنك ونارك وللاسف تكافئينه بالخيانه وصدقينى هذا الشخص الذى تعرفتى عليه من وراه زوجك والله هو انسان معدوم الضمير .اذا كان فعلا يحبك ويتمناكى الخير كان يتركك فى حالك لانها امراه متزوجه و لايحل له و لا لكى. لانه عباره عن ذئب بشرى يلعب بمشاعرك بحجه انه يحبك فهو ينظر اليكى فريسه سهله لكى ينهش لحمك ويلوث جسدك الذى احصنها الله واعفها بزواج لكى يستقبلها الزوج المخدوع بلحم عفن كريه لطخه غيره وصدقينى انا شاب واعرف الرجال والله مافى حد يتمنى ان يحب امرأه متزوجه لانه فى نظرها انسانه حقيره مع احترامى لكى . اختى الكريمه اعلمى انك ورائكى مسؤليا ت الابناء واهتمام البيت وحاولى ان تطلبى من اهلك سوا اخواتك او اخوتك ان يقيموا زيارات عندك بحجه انكى محتاجه منيقضى بمسؤليه وشراء احتياجات المنزل ولو نفرض ان زوجك توفاه الله او ذهب ولم يعد نهائيا وترك لك مسؤليه البيت والاولاد ماذا انتى بفاعله ..اصبرى واحتسبى اجرك على الله وحافظى على نفسك واشغل كل اوقاتك فى ذكر لله وكثره الاستغفار واهتمك لاولادك فهم احوج لكى واقطعى علاقتك مع هذا الحقير الذى يسعى الى تخريب وتدمير حياتك وانتى الخاسره فى الاخر . وعند روجوع الزوج حاولى ان تستقبليه بكل الاحضان وعليكى بالجلوس معه جلسه هادئه وصريحه وصارحيه بأنك تحبيه واشكيله على معانتك خلال فتره غيابه وحسسيه بالاخطار التى ممكن ينعكس سلباعليكى وعلى اولادك لكثره سفرياته نظرالظروف عمله خارج البلد القيم فيه مما سيعيد النظر فى مسار حياته الزوجيه ويقلل من سفرياته بقدر مايمكن لكى يلتفت اليكى والى اولاده ...والله ولى توفيق

انا بشكر ردك على الموضوع كتير بس للعلم انا عمرى ما كنت خاينه او حدا لمسنى لعمرى كله غيرى زوجى انا بخاف على زعل ربنا اوى

قلم حبر للاسف دى حكايه كتير مش احنا بس
    بس ياريت اللى بيعاتبنا يحاولوا يدونا حقنا

fatima.se مشكورة انتى كتير تسلمى

Question رد: غياب الزوج ودمار المرأه والاولاد
    مشكلتك يا أختي مشكلة نسبة كبيرة من النسوان في كل انحاء العالم و الحل لبس في انك تتعرفي على شخص و تعيشي معاه في الظلمة اذا كان فعلا يريدك على سنة الله و رسوله و يتقبلك و انت ام لطفلين اطلبي منه يعمل الواجب و يعيشك في النور من دون ما تكلميه و انت خايفة اهلك يعرفوا او حتى يحسوا و ان كان و لابد انسي اللي فات و دوري على شغل تعيشي بيه اولادك بالحلال لانهم اكيد رايحين يحاسبوك قدام ربنا و ما تفتكريش يا اختي انك مش بتغلطي انك تكلمي شخص غريب فأكيد ده غلط فالمرأة كالجوهرة الثمينة التي لا يحق لأحد أن يلمسها إلا من هي ملك له
    وكذلك المرأة فهي كالجوهرة تماما اذا خرجت من خدرها فتتناهشها العيون والنفوس المريضهفالبيت والاسرة والزوج هم بمثابة الحصن الامين
    وان هي سمحت لنفسها ان تخرج من هذا الاطار وتتحلل اصبحت لقمة صائغة للجميعفهي جوهرة ثمينة بحيائها وعفتها وأدبها واحتشامها وحبها لزوجها وتقديرها للعواقبفتكون بذلك بمثابة الجوهرة المصونة.
    ويا رب يستر على كل ولية مغلوب على امرها

انا اتبسطت كتير من كلامك لكن صدقينى فى حاجات كتير ما تتحكاش انا عمرى ما اقبل على نفسى ان حدا يشوفنى رخيصه انا حاولت مع جوزى كتير جدا وانا بالفعل بشتغل بس انا مهما حكيت للى انا محتجاه انا وولادى مش هاقدر اقولك لان ما فيش حدا يحكم على حياه بالكامل انا عايشه لولادى وفعلا الانسان اللى بيحبنى دا اتقدملى وعايز يتجوزنى بس تصورى انتى بقا ان اهلى بيقولولى لا اصبرى لما جوزك يرجع ولما اقولهم دا طلقنى يقولوا ايه يعنى بكرة يرجع وهو اصلا مستحيل رجوعه واقسم لى انه مش عايزنى لا انا ولا ولادى وا الحياه فى مصر مش عجباه ولا تليق بيه
    انا مش طالبه حاجه غير انسان يحبنى ويصونى انا وولادى وموجود ليه استن انسان بايعنى
    انتى عارفه انا مليون مرة دعيت وقولت يارب اللى ظالم التانى فينا انتقم منه وربنا اعلم ايه حصل اقسم بالله من غير كدب ان هو واهله حصلت معاهم حجات مستحيل تتصدق وله اخوات وواحدة منهم اطلقت انا مظلمتوش ومش عايزة حتى لو نظرة فى الحرام بس الناس مش بتقدر مش سايبنى اعيش

صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1234567 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

من نحن
تم تأسيس عالم المرأة لخدمة المرأة العربية في شتى المجلات و توفير فرص العمل
إنضم لنا
برمجة و إستظافة إبداع للتكنولوجيا الرقمية