صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة
النتائج 6 إلى 10 من 23

رد على موضوع برنس (ضربت زوجتي )

الصورة الرمزية هبة الندى
    هبة الندى Guest
    افتراضي رد: رد على موضوع برنس (ضربت زوجتي )

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noorsen مشاهدة المشاركة
    طبعا اى حد بيغلط بس مش اى حد بيعرف انه غلط وبيصحح غلطه دا
    وانتى عرفتى انك غلطانه وكمان قدرتى تحمله ليكى دا قمه العقل
    وصدقينى مافيش احسن من انسان يحبك ويعذرك حفظى عليه
    وكملى حياته بالخير ربنا يخليكوا لبعض يارب
    مشكورة على رأيك و جزاك الله كل خير ....
    ا
    ان شاء الله

بداية اختي هبة الندي اشكرك علي استرشادك بموضوعي ضربت زوجتي فهذا يشرفني بالتأكيد
    ولكن اختي الفاضلة سوف اختلف معك قليلا بوجه التشابة بين القصتين لان قصتك تختلف اختلاف كلي وجزئي فانتي اختي العزيزه اعترفتي بخطأك وواجهتي مشكلتك وعلمتي ان لديكي مشكلة بالعصبية ولابد ان تقومي وحدك بحلها وهذا ما دفعك للاعتذار لخطيبك والعمل علي علاج نفسك بالذهاب الي طبيب نفساني والاعتراف بالخطأ والمشكلة اختي هبة هي اولي خطوات النجاح والاصلاح وهذا بالضبط ما حدث معك اعترافك بالخطأ هو في اعتقادي نصف حل للمشكلة والباقي هو محاولة استرجاع خطيبك وهذا ما حدث وقد تفهم خطيبك موقفك وتم الزواج واتمني لكم السعادة الدائمة وان يرزقكم الله بالذرية الصالحة وان تنعموا بحياة سعيده موفقه
    اما مشكلة صديقي فان الزوجة لم تعترف بخطأها ولم تحاول علي علاجه لانها ليس لديها اقتناع بان لديها مشكله لابد من الاعتراف بها اولا حتي يتم العلاج ومع ذلك الزوج كان يصبر ويصبر حتي فاق صبره حدود طاقته فقام بضربها وهذا ما حدث فلو اعترفت من البداية بالخطأ وعلمت ان لديها مشكله وتحاول علي علاجها ما كان يصل الزوج الي هذه المرحلة فالاختلاف بين القصتين جوهري اختي هبة الندي وتمنياتي لصديقي حياة سعيده موفقه وان يكرمه لانه يستحق ان ينعم بحياته ويعيش سعيد
    اشكرك اختي هبة علي طرحك لمشكلتك فهو طرح رائع ومميز وسيفيد الكثيرين ممن يقرءون هذه القصة
    بارك الله فيكي
    مع ارق تحيه
    البرنس

الصورة الرمزية هبة الندى
    هبة الندى Guest
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة brens مشاهدة المشاركة
    بداية اختي هبة الندي اشكرك علي استرشادك بموضوعي ضربت زوجتي فهذا يشرفني بالتأكيد
    ولكن اختي الفاضلة سوف اختلف معك قليلا بوجه التشابة بين القصتين لان قصتك تختلف اختلاف كلي وجزئي فانتي اختي العزيزه اعترفتي بخطأك وواجهتي مشكلتك وعلمتي ان لديكي مشكلة بالعصبية ولابد ان تقومي وحدك بحلها وهذا ما دفعك للاعتذار لخطيبك والعمل علي علاج نفسك بالذهاب الي طبيب نفساني والاعتراف بالخطأ والمشكلة اختي هبة هي اولي خطوات النجاح والاصلاح وهذا بالضبط ما حدث معك اعترافك بالخطأ هو في اعتقادي نصف حل للمشكلة والباقي هو محاولة استرجاع خطيبك وهذا ما حدث وقد تفهم خطيبك موقفك وتم الزواج واتمني لكم السعادة الدائمة وان يرزقكم الله بالذرية الصالحة وان تنعموا بحياة سعيده موفقه
    اما مشكلة صديقي فان الزوجة لم تعترف بخطأها ولم تحاول علي علاجه لانها ليس لديها اقتناع بان لديها مشكله لابد من الاعتراف بها اولا حتي يتم العلاج ومع ذلك الزوج كان يصبر ويصبر حتي فاق صبره حدود طاقته فقام بضربها وهذا ما حدث فلو اعترفت من البداية بالخطأ وعلمت ان لديها مشكله وتحاول علي علاجها ما كان يصل الزوج الي هذه المرحلة فالاختلاف بين القصتين جوهري اختي هبة الندي وتمنياتي لصديقي حياة سعيده موفقه وان يكرمه لانه يستحق ان ينعم بحياته ويعيش سعيد
    اشكرك اختي هبة علي طرحك لمشكلتك فهو طرح رائع ومميز وسيفيد الكثيرين ممن يقرءون هذه القصة
    بارك الله فيكي
    مع ارق تحيه
    البرنس
    أكيد في إختلاف بينا ....ولكن الغرض إلي حبيت يوصلكم إنو أنا لو لم يحصل ذلك المشكل لما عرفت حالتي باالنسبة إلو ....يعني ضرب صديقك لزوجتو راح تكون الحل مشاكلهم بس لازم يبقى مصر عاى موقف منها حتى هي لحالها تعترف بأخطاءها و أبدا ما يتنازل إلها و أكيد هيك راح نحل مشكلتهم ...

وربنا يهديها و يهدي سرهم و تنحل مشكلتهم...أمييييييييييييين

هبة ولجميع صلوا على النبى الامى اذى سوف يشفه فينا يوم الدين ان شاء الله تعالى .

العصبية او سرعة الانفاعل طبيعى عند كل النسان لانها حاجه مكتسبه ، ومبرراتها كتيره وملهاش اول من اخر .

بس خلينا فى العلاج افضل من ذكر السبيات الكتيره والمكتسبات واعادات والتاثيرات والكلام ده كله .
    هو القرأن العلاج بجد والله . يعنى بصى ما الواحد مننا يروح المسجد غصبعنه لازم يتخاتر كلام حلو جمي ومرتب ومنمق علشان خاطر احنا فى الجامع وغصب عن الواحد كمان انه و هينفعل لازم يمسك نفسه عشان هو فى المسجد .
    لو بيكلم شيخ او بيكلم حد فى المسجد وحص سوء تفاهم لازم اصبر واطى صوتى علشان انا فى السمجد .
    يعنى اقصد اقول اتعلمى تقرئى القران هبة للجميع كلمة زى دى ، لانها تفرق معانا كتير حقيقى ن كل ما اقرا ولا اسمع حاجه من مشايخنا وعلماء الدين اقول المشايخ والناس دانوا عايشين معانا فى وقتنا الحالى.
    او اضعف الايمان حاولى تتفرجى على قناة الارث النبوى كلها دروس و محاضرات فى الدين 24 ساعه تابعه للازهر الشريف كل مشايخ الاسلام من السعوديه وماليزيا ومصر والجزائر والمغرب كلهم كلهم ومن سوريا وفلسطين
    المسجد يغير اخلاق الانسان منا كتيييييييييييير هبة يغيرها بنسبة 180 درجة
    وحاولى تسمعى ارقية الشرعية كتيره واكترى من قرائتك لسورة البقره القران هبه القران يخلى انسان همجى انسان عنده اخلاق

الصورة الرمزية هبة الندى
    هبة الندى Guest
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صقر مشاهدة المشاركة
    هبة ولجميع صلوا على النبى الامى اذى سوف يشفه فينا يوم الدين ان شاء الله تعالى .

العصبية او سرعة الانفاعل طبيعى عند كل النسان لانها حاجه مكتسبه ، ومبرراتها كتيره وملهاش اول من اخر .

بس خلينا فى العلاج افضل من ذكر السبيات الكتيره والمكتسبات واعادات والتاثيرات والكلام ده كله .
    هو القرأن العلاج بجد والله . يعنى بصى ما الواحد مننا يروح المسجد غصبعنه لازم يتخاتر كلام حلو جمي ومرتب ومنمق علشان خاطر احنا فى الجامع وغصب عن الواحد كمان انه و هينفعل لازم يمسك نفسه عشان هو فى المسجد .
    لو بيكلم شيخ او بيكلم حد فى المسجد وحص سوء تفاهم لازم اصبر واطى صوتى علشان انا فى السمجد .
    يعنى اقصد اقول اتعلمى تقرئى القران هبة للجميع كلمة زى دى ، لانها تفرق معانا كتير حقيقى ن كل ما اقرا ولا اسمع حاجه من مشايخنا وعلماء الدين اقول المشايخ والناس دانوا عايشين معانا فى وقتنا الحالى.
    او اضعف الايمان حاولى تتفرجى على قناة الارث النبوى كلها دروس و محاضرات فى الدين 24 ساعه تابعه للازهر الشريف كل مشايخ الاسلام من السعوديه وماليزيا ومصر والجزائر والمغرب كلهم كلهم ومن سوريا وفلسطين
    المسجد يغير اخلاق الانسان منا كتيييييييييييير هبة يغيرها بنسبة 180 درجة
    وحاولى تسمعى ارقية الشرعية كتيره واكترى من قرائتك لسورة البقره القران هبه القران يخلى انسان همجى انسان عنده اخلاق

شكر لك و الله دى العلاج إلى انا بعملو يعني الرقية الشرعية و سماع القران و و قراءته ...احيانا برتاح كتير و احيانا بتوتر بس اقاوم عشان بصراحة انا تعبت من نفسي....

و شكرا مرة تانية للإهتمامك بي حالتي

جزاك الله كل خير

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

من نحن
تم تأسيس عالم المرأة لخدمة المرأة العربية في شتى المجلات و توفير فرص العمل
إنضم لنا
برمجة و إستظافة إبداع للتكنولوجيا الرقمية