صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 5 من 17

هل هذا الزواج فاشل ؟

السلام عليكم ساحاول ان اختصر قد المستطاع حتي لا اطيل عليكم بداية انا الان في سن 36 من عمري متزوج زواج تقليدي ليس من الاقارب ولكن من المعارف مدة

الصورة الرمزية كان صديقي
    كان صديقي غير متواجد حالياً عضوة مشاركة

افتراضي هل هذا الزواج فاشل ؟

السلام عليكم

ساحاول ان اختصر قد المستطاع حتي لا اطيل عليكم
    بداية انا الان في سن 36 من عمري متزوج زواج تقليدي ليس من الاقارب ولكن من المعارف مدة زواجي 3 سنوات ورزقت بطفل عمره سنتين اليوم بداية تقريبا بحثت عن شريكة مثالية طوال حياتي فكانت زوجتي في نظري ملمة بما ابحث عنه وهي متدينة الي حد كبير واهلها طيبين جدا واكتفيت بهذا القدر من المواصفات واتممت الزواج اعتمادا علي هذه الصفات السابقة الذكر وكن كنت اعاني من بداية الزواج حتي في فترة الخطوبة امور تزعجني منها عدم اهتمامها بي وبمصالحي او حتي الاهتمام بصحتي او تعبي او فرحي واهمي كل ما كان يهمها في فترة الخطوبة هو تنفيذ ما تمليه عليها امها ثم تطلبه مني الفتاه وطبعا كنت اوافق عل يالبعض وارفض البعض الاخر وعموما كانت كل المطالب عبارة عن ماديات ليس اكثر وقررت الاسراع في الزواج حتي نتطبع علي بعض ويفهم كل منا الاخر وتم الزواج واستمرت زوجتي بنفس المنهاج وهو سماع كلام والدتها وتسليطها علي بعض المطالب التي يجب ان تنفذ او تفضل طول اليوم وشها مقلوب في السنة الاولي سيطرت تماما علي موضوع التسليط من جميع الجهات ودخلنا في مشكلة انها بتدي تقريبا معظم حاجات البيت لاهلها مثلا ساعة حائط اضافية تديها لامها موبيل ضافي تديه لاختها بهارات اكل شرب كل ما يخطر في بال بصراحة دايقني جدا الموضوع دة وخصوصا مكدبش عليكم ان دخلي ضعيف وماشيين بالعفية ومراتي مش بتشتغل يعني بلختصار الحال علي القد وكنت اتمني من مراتي اني القاها قلبها ع البيت وعلي الحمار اللي بيشتغل ليل نهار دة عشان يكفي البيت بصراحة عمري ما حسيتها قلبها عليا ابدا كل هها انها تبقي كويسة قدام اهلها او قدام اي حد الا قدامي اخر ما زهقت من موضوع قلبها ومش قلبها حلفت عليها انها لو مراعت ربنا في بيتها كل واحد يروح لحاله وتقريبا المشكلة دي بعد حلفاني دة بدات تهدي 70% عن الاول خلصنا الموضع دة وانا بصراحة بشتغل شغل حر صاحب محل وكنت غني حتي اول سنة جواز كنت مرتاح ماديا ولكن بعد اول سنة حصلتلي خساير مادية كبيرة وانحدرت ماديا بطريقة كبيرة جدا وحتي ايجار الشقة مبقتش عارف ادفعو ومع الوقت بدات استعيد نفسي تاني ولكن بالبطيء والحمد لله عايشين وبناكل كويس وفي مستوي مش وحش ولكن الجديد ان ام مراتي بتسلط مراتي انها تقنعني اني اسافر الخارج وانا مش بحب فكرة السفر خارج بلدي وعارف ان الايام دي في السفر مش بتجيب همها زي زمان واخدنا نكد كتير في الموضوع دة ومازال مفتوح لغاية دلوقت اللي مزعلني وقاهرني ان لما بغيب عن مراتي مش بوحشها بالعكس بتزقني ديما اشتغل سواء جوا البلد او برا اهم حاجة الفلوس وخلاص مع اني بشتغل في بلدي بس مش عارف ليه شايفة ان شغلي دة مش مكفي مع ان والله البيت مرتاح ومش بينقصو حاجة وابني بيلبس احسن لبس وهيا كمان من كتير بتحسسني اني قليل او بقيت قليل بعد ما كنت في عز وكتير بتتهمني اي مش عايز اتعب في حياتي وبتعرض عليا اسافر اي بلد طب ايه ليه مش بوحشها وليه مش فارق معاها برغم ان والله عمري ما ما مديت ايدي عليها ولا تطاولت عليها ولا علي حد من اهلها ولا حتي انا خام انا عرفت قلبها كتير ومريت باكتر من قصة حب متبادلة بين الطرفين يعني فاهم يعني ايه الست اللي بتحب جوزها واللي مش بتحبه انما مراتي مش بتفرح باي حاجة اعملها وديما ساكتة ولو انا صاحي هيا تنام ولو انا نايم هيا تصحي وديما مبوزة وساكتة ومش بتفرح مهما عملت وبتقارني بغيري كتير والموضوع دة مزعلني اوي اللي انا بقيت متاكد منه اني مش فارق عندها قربي او بعدي مش فارق المهم اوفر لها حياه مريحة وخلاص انا اتحرق مش مهم مش حاسس باي ولاء ولا حتي اي حنيه منها برغم عشرة 3 سنين حاولت معاها كل حاجة عملتها معاها ولا في فايدة قلبها مش عليا

اسف علي الاطالة

المواضيع المتشابهه:

الصورة الرمزية خلي قلبك مرتاح
    خلي قلبك مرتاح غير متواجد حالياً نائبة المشرفة العامة

افتراضي رد: هل هذا الزواج فاشل ؟

اخي الكريم
    هذا الزواج غير فاشل
    والامور بسيطة ورح تنحل باذن الله
    قبل ما نخوض بالمشكلة اسمح لي اقلك امرا في علم النفس والشخصيات
    متل ما انت عارف لكل انسان شخصية ولكل انسان نوع
    ولما نعرف نحدد نوع شخصية مراتك وشخصيتك وازاي كل شخصية تعامل
    هنا سوف نرتاح
    انا من خلال حديثك عرفت شخصيتك وشخصيتك مراتك
    انت شخصية حسية
    يعني يهمك الاحساس والمشاعر ودة شي طبيعي ومطلوب
    لكن مراتك بعيدة كل البعد عن هذه الشخصية فهي تنظر للمشاعر والاحاسيس انها امر غير مهم
    لكن يا ااخي مراتك تتصرف كدة عشان هي تفكر انك متلها وغير مستوعبة للامر
    طريقة الحل مع الشخصية دي التالي
    لازم تبعد عنها شوي ووتجعل اهتمامك بها اقل من السابق يعني تهتم اهتمام لكن ليس كالسابق
    حتى تحس بفجوة عاطفية وقتها ممكن تتغير
    زوجتك الان مغمورة بالعطف والحنان ولذلك هي تحس انك متلها مغمور متلها
    ابعد عنها شوي
    اقصد خفف من اهتمامك بها حتى تشعر هي بحاجتها للاهتمام وتشعر بشعورك
    لكن ايضا مطلوب منك ان تشرح لها حاجتك
    انت علمها ,,, فهمها ,... لربما اهلها ما ربوها ع كدة
    هي الان لك وانت كن استاذا لها ودربها حتى تكون كما تريد
    ربنا يوفقك ويصلح لك مراتك ويجعلها قرة عين لك في الدنيا والاخرة
    امين

الصورة الرمزية نورسين ضوء القمر
    نورسين ضوء القمر متواجد حالياً مشــرفة القسم العام

قلل إهتمامك بها وهددها بأنك ستتزوج عليها ولكن بمزحة وحاول أن تركز على الجوانب الجميلة التي فيها..اقطع بعض الأشيتء التي كانت تحب أن تعطيها إياها سواء بالمعاملة أو المشاعر أو الهدايا لكن لا تتمادى فإحتمال كبير أنها ستتغير من أول ماتعاملها كذا الله يوفقك ويحنن قلب زوجتك عليك أقم الليل فدعاء قيام الليل مستجاب لامحالة.

الصورة الرمزية ام رقية1
    ام رقية1 غير متواجد حالياً عضوه جديدة

السلام عليكم اخي
    لقد قرأت مشكلتك

امر بسيط وهناك لكل شخص شخصية خاصه به
    لكن حل هو ان تبعد عنها اشياء هي تحبه
    يعني امنع عنه بعض اشياء كنت انت جيبه لها
    مثل موبايل وغيرها واما بالنسبه لامها
    حاول تبعده شوي عنه وتنصح بيه بس اياك تسئ لاهله امامه
    لانها تعتبرهم اهم شي
    وحاول تتكلم معها وتفهمه وهي شوي شوي بتتغير
    وهدده بالزواج ثاني لان اكثر نساء بتتخوف من هذا موضوع
    والله يهدي زوجتك الك ان شاء الله

الصورة الرمزية كان صديقي
    كان صديقي غير متواجد حالياً عضوة مشاركة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خلي قلبك مرتاح مشاهدة المشاركة
    اخي الكريم
    هذا الزواج غير فاشل
    والامور بسيطة ورح تنحل باذن الله
    قبل ما نخوض بالمشكلة اسمح لي اقلك امرا في علم النفس والشخصيات
    متل ما انت عارف لكل انسان شخصية ولكل انسان نوع
    ولما نعرف نحدد نوع شخصية مراتك وشخصيتك وازاي كل شخصية تعامل
    هنا سوف نرتاح
    انا من خلال حديثك عرفت شخصيتك وشخصيتك مراتك
    انت شخصية حسية
    يعني يهمك الاحساس والمشاعر ودة شي طبيعي ومطلوب
    لكن مراتك بعيدة كل البعد عن هذه الشخصية فهي تنظر للمشاعر والاحاسيس انها امر غير مهم
    لكن يا ااخي مراتك تتصرف كدة عشان هي تفكر انك متلها وغير مستوعبة للامر
    طريقة الحل مع الشخصية دي التالي
    لازم تبعد عنها شوي ووتجعل اهتمامك بها اقل من السابق يعني تهتم اهتمام لكن ليس كالسابق
    حتى تحس بفجوة عاطفية وقتها ممكن تتغير
    زوجتك الان مغمورة بالعطف والحنان ولذلك هي تحس انك متلها مغمور متلها
    ابعد عنها شوي
    اقصد خفف من اهتمامك بها حتى تشعر هي بحاجتها للاهتمام وتشعر بشعورك
    لكن ايضا مطلوب منك ان تشرح لها حاجتك
    انت علمها ,,, فهمها ,... لربما اهلها ما ربوها ع كدة
    هي الان لك وانت كن استاذا لها ودربها حتى تكون كما تريد
    ربنا يوفقك ويصلح لك مراتك ويجعلها قرة عين لك في الدنيا والاخرة
    امين
    اشكرك علي الاهتمام بالموضوع والرد عليه ولكن صدقوني جربت كل ما يخطر في بال ولم ينجح اغيب عنها عادي مسيره يرجع ولا اشعر باشتياق منها لي لاول مرة في حياتي اشعر بعدم الثقة في نفسي برغم اني اثق بنفسي واعرف اني ليس منبوذ من النساء بسبب علة ما والحمد لله ولكن فعلا كلامك صحيح زوجتي من النوع الذي يهتم بكيف يعيش وليس كيف يشعر وانا اهتم كثير بالمشاعر كما ذكرت وصدقوني حاولت البعد والسكون وعدم الاهتمام لدرجة اننا خلال 3 سنوات والله ما نجلس مع بعض الا ساعة او ساعتين وما يكون بينا الا قليل من الكلام وكثير من المرات علمتها وفهتمتها ايه اللي بيزعلني وايه اللي بيفرحني تعمل نفسها مقتنعة ولكن بشوف العكس في افعالها ممكن تتصنع احيانا بالحب ولكني اعلم تمام ان هذا مجرد رضا او خوف منها علي عدم استمرار العلاقة بتضتر الي التنازل بعض الشيء وتظهر بعض الاهتمام بي ولكن هذا الاهتمام بالنسبة لي مرفوض وغير مقبلو منها بالمرة لاني اعلم تماما انه مصتنع وانا من النوع الذي لا يقتنع بالكلام ونتظرت الكثير حتي اجد منها فعل يدل علي اي ولاء ولم اد سوي شخص يريد الحياه وخلاص وفعلا منذ فترة قريبة صارحتها وقلت لها مادمتي لا تحبيني وانا اعلم انك لا يهمك مصلحتي ولا مصحلة بيتك يبقي كفاية عليكي تربية الولد وانا هضتر اني ادور علي الشخص اللي يقدرني صدقني والله والله ولا اتهزت ولكني لا اريد ان اتعب ابني ومضتر اسكت واصبر علي ما بلاني ومش عارف والله اعمل ايه تاني

صفحة 1 من 4 1234 الأخيرةالأخيرة