صفحة 133 من 254 الأولىالأولى ... 123126127128129130131132133134135136137138139140143 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 661 إلى 665 من 1270

المسابقة الرمضانية الثالثة لعالم المرأة-مسابقات رمضانية-مسابقات ثقافية-أسئلة دينية

☺♥ مغروره ويحق لي الحلا من ربي وماحد متكرم علي♥☺۩

المعادله

كان عند الطفل x و ربح 10x

لعب اللعبه الاولى بنصف مايملك اي
    10x+x)/2=11x/2) و بقي له 11x/2
    ثم لعب بنصف ما تبقى له اي 11x/4
    و بقي له 11x/4 ثم لعب اللعبه الثالثه بنصف ما تبقى له اي 11x/8 و بقي له 11x/8 اي 2 ريال
    و منه التالي 11x/8=2
    و منه 11x=8*2
    اي 11x=16
    و منه x=16/11
    x=1.45
    اي الطفل كان يحمل 1.45 ريال
    ملاحظه
    /=القسمه اي الكسر
    *=علامه الضرب
    xتساوي المجهول اي س

هذه هي المعادله

يمكن ما فهمت تعبيرك زين لانه مو واضح

يعني مو معقوله انا اخطئ و استاذه و تدرس رياضيات كمان تخظئ

الصورة الرمزية محمد صقر
    محمد صقر غير متواجد حالياً عضوية نادي الألف

تضدق بقبقى كنت محتار انا ما بين مفيش وزن اصلا وبين 10 كيلو لن كده او كده اصلا مفيش جاذبيه ع سطح القمر لن المعدل الوزن الطبيعى لرواد الفضاء هو اقل نسبه مسموح بيها هيا 60 كج فى حين فقد الجاذبيه بيكون الجسم معدوم الوزن تماما بيكون طاير فى الهوا كده وعلشان كده الغرب وقت ما صمموا بدلات رودا الفضاء كانوا يتقلوها بالحديد بحيث انهم يكونوا تقال وقت ما يشوا ع القمر بس مش بيحسوا انهم شايلين ولا لابسين تقيل انا حسبتها نظريا كده طلعت فى الاول 10 ده بصراحه لكن علشان اتاكد انا من 10 دى كان ليها حسبة الوزن فى الفضاء ليها طريقه تانيه خالص بس انا مش عارفها
    دلوقتى انا عندى سؤال انا بالسبنه لسؤالك فى اول يوم ربنا خلقه
    بس فه الناس وانا من ضمنهم ليه السؤال ده اصلا ؟؟؟؟
    بس اقولك ع حاجه حلوه اقرا كاتب بداية النهايه للامام محمد بن كثير وانت تعرف اول يوم كان ايه وايه اللى حصل فى اليوم ده وكتاب كمان قصص الانبياء او انساب الانبياء للامام محمد بن كثير وفى كتاب تالت كمان وهو كتاب للامام القرطبى بس ده يعتبر شبه مرجع لنه حوالى 500 صفحه شويه على ما اتذكر تقريبا يمكن اقل مش فاكر العدد بالبط اسم اكلتاب ده ياسيدى التذكره فى احوال الموتى وامور الاخره للاما القرطبى كتاب حلو وجميل جدا بس خلى بالك علشان فيه مجموعة من الاحاديث الضعيفه والسنوده باسناد جيد وحسن ودى مش بعرف افرق فيها لنى ش بفهم تفسير ولا فقه كويس مش درستهم اصلا بس احب اقرا وافهم عنى اكللام ع الاقل
    فىك تايب مختلف تماما بقى واسمه مكاشفة القلوب وده من اجمل الكتب لمين ياربى اه للامام محمد بن كثير برده
    فى مجموعة كتب جميله جدا واسمها رياض الصاحلين ودى 12 جزء وهيا للامام القيم بن جوزيه
    دى تقريبا الكتب الل قريتها فى الدين بس مش كلها برده
    لو انت عرفت تلاقى كتب للامامين البخارى ومسلم يبقى كويس واحتفظ بيهم وافهمه واحفظهم كويس لنهم الاصل والاصح عن اى كتاب تانى وشاملين بعض الاحكام للمذاهب الاربعه
    عاوز تعرف كتب تاريخ قديمه ايه ياحج نادر ؟؟؟؟؟؟ لو قلت ليك ع كتب قديمه هقولك من تواريخ 1948 وقبل منها كمان ههههههههههه

نادر الثقل هو الذي يتغير بسبب الجاذبيه مو الوزن
    انا اعرف زين قوانين الفيزياء
    يمكن انتم غير عنا اصلا انا من الجزائر و كل شيء مختلف كل شيء ملخبط عندكم الوزن وزن و الثقل ثقل
    يعني انت وزن 60 كلغ تروح الققمر يصير 10 مو معقوله يعني بتصير نحيف و تموت تعرف قديش 10 يعني وين وزن العظام و الدم و راسك و مل شيء بجسم هذا يسمى الثقل و لو كنت ادري انه الثقل ماكنت خسرت

فهد التوقيت ما دخله في الرياضيات يا شاطر
    لو كان له دخل ماكانت وصلتك ماده اسمها رياضيات هههههههههههههاااااااااااي

الصورة الرمزية يداعبها الخ ـجل
    يداعبها الخ ـجل غير متواجد حالياً العضوية ذهبية

ههههههههههه هلا هلا هدووووول شجعيني انا نننن😜 انا مع منتووووو &lt; يعني منتهئ الرقه <br />
    <br />
    منوووووره فديتج

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع